De HVS doet weer mee aan de Maand van de Geschiedenis

lezingen en activiteiten

De vereniging doet opnieuw mee aan de maand van de geschiedenis, die traditiegetrouw in Schiedam plaats vindt. Het landelijk thema dit jaar is ¨Echt Nep¨. In dat kader geeft dr. Henk Hollaar op zaterdagmiddag 4 oktober in de Wilgenburg een lezing over het feit dat de Schiedamse Rederijkers in 1561 met een toneelstuk de hoofdprijs wonnen op een groot landjuweel (concours) in Rotterdam. Het waren lastige tijden voor wie in die dagen de waarheid wilde zeggen want in opdracht van koning Filips II werd scherp gelet op passages die als ketterij konden worden uitgelegd. Gelukkig had Schiedam de geleerde priester haringreder Servaes Pietersz Fabri achter de hand, die goed tussen de klippen van de godsdienst heen kon laveren. Het klinkt allemaal ver weg maar het is allemaal heel actueel.

Op dinsdagavond 22 oktober houdt voorzitter Han van der Horst een presentatie met workshop over nepnieuws. Hoe kunt U dat zelf maken? Deze avond wordt georganiseerd in samenwerking met café Spul en het Schiedams Boekhuis.

Misschien zit er wat ons betreft nog meer in het vat maar dat is nu nog niet duidelijk. Preciezere informatie over het bovenstaande volgt tijdig.

Uiteraard bevat de Maand van de Geschiedenis nog veel meer. Het Stedelijk Museum presenteert de resultaten van een nader onderzoek naar het proces waarbij Jilles Bruggeman wegens homoseksualiteit ter dood werd veroordeeld en de Schiedamse galg. Het archief heeft onderzoek gedaan naar de gebroeders Wernik, anarchisten en oplichter s

Net als vorig jaar organiseert café ´t Spul weer op zondagmiddagen boeiende lezingen.

Houdt de ontwikkelingen in de gaten!