Lezing over verbruikscoöperatie

op zaterdag 7 september

Jan Bot van het coöperatiemuseum houdt een lezing over de geschiedenis van het coöperatiewezen in Schiedam. Dat gebeurt in de Wilgenborg – vermoedelijk om 13.00 uur

Oudere leden herinneren zich nog wel dat oma´s, tantes of moeders verklaarden dat zij gewinkeld hadden bij de DES. De DES, dat was de afkorting van Door Eendracht Sterker, de verbruikscoöperatie die in Schiedam bakkerijen en kruidenierswinkels exploiteerde in concurrentie met grote ketens zoals Simon de Wit, Albert Heijn of De Gruyter. Klanten kregen dividend naar rato van hun bestedingen. Het was altijd de moeite waard de bonnetjes te bewaren.

Aan de wortel van deze coöperatie – die overigens toetrad tot een landelijk netwerk – stond de bekende Schiedamse liberaal en filantroop M.C.M. de Groot. Dat wordt zonder twijfel een interessante middag.