Maand van de geschiedenis

Lezingen in het kader van de Maand van de Geschiedenis

Voor de lezingen op 1, 2, 23 en 30 oktober is reserveren mogelijk via 010-4270642.

Voor de lezingen op 16 en 23 oktober is reserveren mogelijk via receptie@jenevermuseum.nl. Toegang gratis.

Alle lezingen beginnen om 15.00 uur

1 oktober: Schiedam in de Middeleeuwen, door dr. Jan Willem Verkaik. Locatie: ’t Spul.

In deze lezing kijkt dr. Jan Willem Verkaik terug op Middeleeuws Schiedam door de lens van de thema’s Duurzaamheid en Rampen. Zo verbindt hij de Open Monumentendagen van september met de Maand van de Geschiedenis, waarvoor deze lezing de aftrap is. De lezing wordt aangeboden door de Historische Vereniging Schiedam.

2 oktober: Een ramp voor Schiedam: de drooglegging, door Rob van Klaarwater. Locatie: ’t Spul

De drooglegging, het verbod op alcoholische dranken in de Verenigde Staten in de jaren twintig en dertig, was rampzalig voor de Schiedamse export. Jeneverkundige bij uitstek Rob van Klaarwater vertelt u in zijn Borrelmuseum en Jeneverie ’t Spul, waar u meer dan 500 jenevers van overal ter wereld kunt proeven, wat een ramp de droogleggingen in de VS en andere landen waren voor Schiedam. De jeneverindustrie en haar toeleveringsbedrijven waren immers de kurk van de plaatselijke economie.

9 oktober: Moord & Brandewijn, door Leroy Fisscher. Locatie: Jenevermuseum.

Historicus Leroy Fisscher (Jenevermuseum) geeft een lezing over de fatale rol die drank speelde toen de Fransen in het Rampjaar 1672 het land binnenvielen.

Aansluitend vindt de presentatie plaats van een publicatie die het gemeentearchief Schiedam speciaal voor de Maand van de Geschiedenis maakte over de HAV-bank. Op de Gerrit Verboonstraat in Schiedam staat een iconisch pand van architect Willem Dudok. Dit appartementencomplex staat nog steeds bekend als ‘de HAV bank’, want daar had dit bedrijf zijn hoofdkantoor. Een échte Schiedammer verzekerde zich tegen rampen natuurlijk bij de HAV! Het Gemeentearchief Schiedam brengt een publicatie uit over de rol en de nalatenschap van dit familiebedrijf.

16 oktober: Een rampzalige reis: hoe een Schiedamse familie in handen viel van piraten, door Dennis van Holten. Locatie: Jenevermuseum

Het Schiedamse gezin Stout wilde in de 17e eeuw emigreren naar Suriname, maar zou er nooit aankomen. Hun schip werd gekaapt door piraten en het gezin werd gevangengenomen. Historicus Dennis van Holten (Stedelijk Museum Schiedam) vertelt hoe het gezin verging in Noord Afrika en hoe zij uiteindelijk weer terug in Schiedam kwamen. Het verhaal van de familie Stout is onderdeel van Panorama Schiedam, de tentoonstelling over de geschiedenis van Schiedam die te zien is in het Stedelijk Museum Schiedam.

23 oktober: Stolpersteine in Schiedam, door Peter Groeneweg. Locatie: ’t Spul

Stolpersteine is van oorsprong een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig (1947, Berlijn). Hij brengt gedenktekens aan in het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s verdreven, gedeporteerd, vermoord of tot zelfmoord zijn gedreven. In Schiedam zijn 145 stolpersteine te vinden. Peter Groeneweg, secretaris van Stichting Stolpersteine, zal tijdens deze lezing gaan vertellen over de Stolpersteine in Schiedam en het verhaal achter deze herdenkingsstenen. Mocht het weerbericht gunstig zijn wordt er ook een korte wandeling gedaan langs enkele Stolpersteine aan de Hoogstraat

30 oktober: Kasteelruïnes als stille getuigen, door Jan Willem Verkaik. Locatie: ’t Spul

Schiedam en omgeving waren ooit rijk aan kastelen, maar oorlogsgeweld – uitbarstingen van de Hoekse en Kabeljauwse twisten, de Opstand – en overstromingen hebben hiervan weinig overgelaten.
Historicus dr. Jan Willem Verkaik neemt u aan de hand van de tekeningen in een 350 jaar oud handschrift, Jacob Lois’ Oude ware Beschrivinge van Schielandt (1672), mee op een kastelentrip langs de vroegere rijkdom aan “heerlijke slooten en stamhuijsen”. Verkaik is de archieven ingedoken en heeft ter plekke vastgelegd wat nog aan ruïnes rest.